top of page
Szukaj

Jakie obowiązki ma wójt, burmistrz, prezydent miasta w systemie ochrony ludności i obronie cywilnej?

  • laboratoriumdp
  • 14 paź
  • 3 minut(y) czytania

ree

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej narzuciła na wójtów, burmistrzów

i prezydentów miast szereg zadań w ramach budowania odporności państwa oraz zapewnienia efektywnego systemu ochrony ludności i obrony cywilnej.


Jakie zadania ma wójt, burmistrz

i prezydent miasta w ochronie ludności

i obronie cywilnej?

Ustawa zaklasyfikowała wójtów, burmistrzów i prezydentów miast jako terytorialne organy ochrony ludności. Na podstawie art. 10 ust. 1 do zadań wójta, burmistrza, prezydenta miasta należy:

  1. Kierowanie i koordynowanie na obszarze gminy, w ramach posiadanych kompetencji, realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez podmioty ochrony ludności

    i obrony cywilnej, o ile czynności te nie są wykonywane przez terytorialny organ ochrony ludności, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 lit. b–d;

  2. Nadzorowanie, w ramach posiadanych kompetencji, realizacji zadań ochrony ludności

    i obrony cywilnej przez podmioty ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze gminy;

  3. Organizowanie współpracy między podmiotami ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze gminy;

  4. Ocena wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze gminy przez podmioty ochrony ludności, z którymi zawarł porozumienie lub wobec których wydał decyzję o uznaniu za podmiot ochrony ludności;

  5. Zawieranie ze starostą porozumienia lub umowy o współdziałaniu w zakresie realizacji zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej;

  6. Udzielanie wsparcia w przygotowaniu podmiotów ochrony ludności do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze gminy, w tym w zakresie wyposażenia w sprzęt i środki ochrony;

  7. Tworzenie i utrzymywanie, na obszarze gminy, zasobów ochrony ludności oraz infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej oraz zaopatrzenia w wodę;

  8. Wydawanie podmiotom ochrony ludności i obrony cywilnej zaleceń odnośnie do rodzajów i ilości zasobów ochrony ludności utrzymywanych przez te podmioty;

  9. Ewidencjonowanie podmiotów i zasobów ochrony ludności na obszarze gminy;

  10. Uzgadnianie z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej zasobów gminy przeznaczonych do współdziałania na obszarze powiatu;

  11. Wyznaczanie, zawieranie porozumień i wydawanie decyzji o uznaniu za podmiot ochrony ludności;

  12. Udzielanie pomocy doraźnej przy pomocy podmiotów ochrony ludności na obszarze gminy;

  13. Opracowywanie wkładu do wojewódzkiego planu ewakuacji w zakresie obszaru gminy;

  14. Planowanie oraz organizowanie szkoleń, ćwiczeń i innych form edukacji z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej oraz wspieranie programów edukacyjnych mających na celu przygotowanie do reagowania na potencjalne zagrożenia na obszarze gminy;

  15. Wzmacnianie wśród radnych i pracowników jednostek organizacyjnych gminy oraz przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych gminy świadomości lokalnych zagrożeń, w tym w ramach szkoleń i ćwiczeń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej;

  16. Powiadamianie, ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach na obszarze gminy;

  17. Utrzymanie gotowości gminnych elementów systemów wykrywania zagrożeń oraz powiadamiania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach;

  18. Planowanie liczby i pojemności obiektów zbiorowej ochrony oraz zlecanie wykonania sprawdzenia obiektu budowlanego pod względem spełniania lub możliwości spełnienia warunków dla obiektów zbiorowej ochrony;

  19. Wyznaczanie, zawieranie porozumień i wydawanie decyzji o uznaniu obiektu budowlanego za budowlę ochronną oraz organizowanie miejsc doraźnego schronienia;

  20. Wydawanie i odwoływanie poleceń udostępnienia budowli ochronnych, udzielanie pomocy w przygotowaniu budowli ochronnych do użycia oraz informowanie ludności o umiejscowieniu obiektów zbiorowej ochrony;

  21. Wprowadzanie danych do Centralnej Ewidencji Obiektów Zbiorowej Ochrony, zwanej dalej „Centralną Ewidencją OZO”;

  22. Finansowanie i współfinansowanie utrzymania, modernizacji i budowy, na obszarze gminy, infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym budowli ochronnych;

  23. Zapewnienie funkcjonowania urzędu gminy w czasie wojny;

  24. Wnioskowanie do starosty o nadanie przydziałów mobilizacyjnych obrony cywilnej;

  25. Sporządzanie co 2 lata informacji o stanie przygotowań gminy do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej i przedstawianie jej radzie gminy.


Jakie obowiązki mają radni w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej?

Do ustawowych zadań rady gminy w obszarze ochrony ludności i obrony cywilnej wynikających z art. 10 ust. 2 do zadań rady gminy należy uchwalanie w budżecie gminy, na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta), środków finansowych przewidzianych do realizacji zadań własnych w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej.


W Laboratorium Dobrych Praktyk (LABdp) wspieramy wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w wypełnianiu powierzonych zadań. Zapraszamy do współpracy: biuro@labdp.pl, tel. 696 299 053.

 
 
 

Komentarze


bottom of page