top of page
Szukaj

Jakie zadania nałożyła ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej na starostę i radę powiatu?

  • laboratoriumdp
  • 5 dni temu
  • 4 minut(y) czytania

ree

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej z dnia 5 grudnia 2024 roku nałożyła na starostów szereg zadań w ramach ochrony ludności i obrony cywilnej.

Jakie zadania ma starosta na podstawie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej?


Na podstawie art. 9 ust.1 pkt 1 b starosta należy do grona terytorialnych organów ochrony ludności. Szczegółowy zakres tych zadań został uregulowany w art. 11 ust.1 przedmiotowej ustawy. Na podstawie tego przepisu do zadań starosty należy:

  1. Kierowanie i koordynowanie na obszarze powiatu, w ramach posiadanych kompetencji, realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez podmioty ochrony ludności, o ile czynności te nie są wykonywane przez terytorialny organ ochrony ludności, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 lit. c–d (czyli wojewodę, ministra właściwego do spraw wewnętrznych).

  2. Nadzorowanie, w ramach posiadanych kompetencji, realizacji zadań ochrony ludności

    i obrony cywilnej przez podmioty ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze powiatu.

  3. Koordynowanie współpracy między służbami, inspekcjami i strażami w zakresie realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze powiatu.

  4. Organizowanie współpracy między gminami w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze powiatu.

  5. Udzielanie gminom wchodzącym w skład powiatu pomocy w realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, w szczególności obejmujących:

    a) pozyskiwanie i wykorzystywanie niezbędnych zasobów ochrony ludności i środków finansowych,

    b) skierowanie, na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta), posiadanych zasobów ochrony ludności do działań na terenie gminy w sytuacjach zagrożenia,

    c) wzmacnianie lokalnych inicjatyw dotyczących budowania społecznej odporności,

    d) udzielanie pomocy doraźnej na obszarze powiatu;

  6. Wydawanie zaleceń, o których mowa w art. 59 ust. 1, dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin znajdujących się na obszarze powiatu (przy czym na podstawie art. 59 ust. 4 zalecenie może dotyczyć w szczególności podjęcia określonych działań przez organy ochrony ludności albo przygotowania zasobów ochrony ludności).

  7. Ocena wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze powiatu przez podmioty ochrony ludności, z którymi zawarł porozumienie lub wobec których wydał decyzję o uznaniu za podmiot ochrony ludności.

  8. Zawieranie z wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) porozumienia lub umowy

    o współdziałaniu w zakresie realizacji zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej.

  9. Tworzenie i utrzymywanie, na obszarze powiatu, zasobów ochrony ludności oraz infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej oraz zapewnienie dostępu do wody.

  10. Wsparcie podmiotów ochrony ludności w zakresie wyposażenia w sprzęt i środki ochrony.

  11. Wydawanie podmiotom ochrony ludności i obrony cywilnej zaleceń odnośnie do rodzajów i ilości zasobów ochrony ludności utrzymywanych przez te podmioty.

  12. Ewidencjonowanie podmiotów i zasobów ochrony ludności na obszarze powiatu.

  13. Wyznaczanie, zawieranie porozumień i wydawanie decyzji o uznaniu za podmiot ochrony ludności.

  14. Organizowanie udzielania pomocy humanitarnej na obszarze powiatu.

  15. Opracowywanie wkładu do wojewódzkiego planu ewakuacji w zakresie obszaru powiatu.

  16. Planowanie oraz organizowanie szkoleń, ćwiczeń i innych form edukacji z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym zatwierdzanie planów ćwiczeń sporządzanych przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), ewaluacja tych ćwiczeń oraz wspieranie programów edukacyjnych mających na celu przygotowanie do reagowania na potencjalne zagrożenia na obszarze powiatu.

  17. Organizowanie i utrzymanie powiatowych elementów systemów wykrywania zagrożeń oraz powiadamiania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach.

  18. Przeciwdziałanie dezinformacji obniżającej społeczną odporność na obszarze powiatu;

  19. Planowanie liczby i pojemności obiektów zbiorowej ochrony oraz zlecanie wykonania sprawdzenia obiektu budowlanego pod względem spełniania lub możliwości spełnienia warunków dla obiektów zbiorowej ochrony;

  20. Wyznaczanie, zawieranie porozumień i wydawanie decyzji o uznaniu obiektu budowlanego za budowlę ochronną oraz organizowanie miejsc doraźnego schronienia.

  21. Wydawanie i odwoływanie poleceń udostępnienia budowli ochronnych, udzielanie pomocy w przygotowaniu budowli ochronnych do użycia oraz informowanie ludności o umiejscowieniu obiektów zbiorowej ochrony.

  22. Wprowadzanie danych do Centralnej Ewidencji OZO (obiektów zbiorowej ochrony).

  23. Finansowanie i współfinansowanie utrzymania, modernizacji i budowy infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym budowli ochronnych.

  24. Zapewnienie funkcjonowania starostwa w czasie wojny.

  25. Wnioskowanie do wojewodów o nadanie przydziałów mobilizacyjnych obrony cywilnej,

    w tym przydziałów na podstawie wniosków wójtów (burmistrzów, prezydentów miast).

  26. Sporządzanie co 2 lata informacji o stanie przygotowań powiatu do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej i przedstawianie jej radzie powiatu.


Jakie zadania ma rada powiatu w ramach ochrony ludności i obrony cywilnej?

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej określa także zadania rady powiatu, do których na podstawie art. 11 ust. 2 i 3 należy:

  1. Uchwalanie w budżecie powiatu, na wniosek starosty działającego w imieniu zarządu powiatu, środków finansowych przewidzianych do realizacji zadań własnych w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej.

  2. Koordynowanie wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez podmioty ochrony ludności i obrony cywilnej wykonujące zadania ratownicze na obszarze powiatu.

  3. Analizowanie potencjalnych sytuacji zagrożeń i oceny ryzyka ich wystąpienia.

  4. Powiadamianie, ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach na obszarze powiatu.

  5. Ewidencjonowanie powiatowych zasobów ochrony ludności.

  6. Popularyzowania wiedzy z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej wśród mieszkańców powiatu, w tym kształtowanie świadomości o sytuacjach zagrożeń

    i pożądanych zachowaniach społecznych.

  7. Wnioskowanie do wojewodów o nadanie przydziałów mobilizacyjnych obrony cywilnej,

    w tym przydziałów na podstawie wniosków wójtów (burmistrzów, prezydentów miast),

    dla personelu ratowniczego – starosta wykonuje przy pomocy komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.

W Laboratorium Dobrych Praktyk (LABdp) wspieramy starostów i rady powiatów w wypełnianiu powierzonych zadań. Zapraszamy do współpracy: biuro@labdp.pl, tel. 696 299 053.

 
 
 

Komentarze


bottom of page