Jakie zadania nałożyła ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej na starostę i radę powiatu?
- laboratoriumdp
- 5 dni temu
- 4 minut(y) czytania

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej z dnia 5 grudnia 2024 roku nałożyła na starostów szereg zadań w ramach ochrony ludności i obrony cywilnej.
Jakie zadania ma starosta na podstawie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej?
Na podstawie art. 9 ust.1 pkt 1 b starosta należy do grona terytorialnych organów ochrony ludności. Szczegółowy zakres tych zadań został uregulowany w art. 11 ust.1 przedmiotowej ustawy. Na podstawie tego przepisu do zadań starosty należy:
Kierowanie i koordynowanie na obszarze powiatu, w ramach posiadanych kompetencji, realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez podmioty ochrony ludności, o ile czynności te nie są wykonywane przez terytorialny organ ochrony ludności, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 lit. c–d (czyli wojewodę, ministra właściwego do spraw wewnętrznych).
Nadzorowanie, w ramach posiadanych kompetencji, realizacji zadań ochrony ludności
i obrony cywilnej przez podmioty ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze powiatu.
Koordynowanie współpracy między służbami, inspekcjami i strażami w zakresie realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze powiatu.
Organizowanie współpracy między gminami w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze powiatu.
Udzielanie gminom wchodzącym w skład powiatu pomocy w realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, w szczególności obejmujących:
a) pozyskiwanie i wykorzystywanie niezbędnych zasobów ochrony ludności i środków finansowych,
b) skierowanie, na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta), posiadanych zasobów ochrony ludności do działań na terenie gminy w sytuacjach zagrożenia,
c) wzmacnianie lokalnych inicjatyw dotyczących budowania społecznej odporności,
d) udzielanie pomocy doraźnej na obszarze powiatu;
Wydawanie zaleceń, o których mowa w art. 59 ust. 1, dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin znajdujących się na obszarze powiatu (przy czym na podstawie art. 59 ust. 4 zalecenie może dotyczyć w szczególności podjęcia określonych działań przez organy ochrony ludności albo przygotowania zasobów ochrony ludności).
Ocena wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze powiatu przez podmioty ochrony ludności, z którymi zawarł porozumienie lub wobec których wydał decyzję o uznaniu za podmiot ochrony ludności.
Zawieranie z wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) porozumienia lub umowy
o współdziałaniu w zakresie realizacji zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej.
Tworzenie i utrzymywanie, na obszarze powiatu, zasobów ochrony ludności oraz infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej oraz zapewnienie dostępu do wody.
Wsparcie podmiotów ochrony ludności w zakresie wyposażenia w sprzęt i środki ochrony.
Wydawanie podmiotom ochrony ludności i obrony cywilnej zaleceń odnośnie do rodzajów i ilości zasobów ochrony ludności utrzymywanych przez te podmioty.
Ewidencjonowanie podmiotów i zasobów ochrony ludności na obszarze powiatu.
Wyznaczanie, zawieranie porozumień i wydawanie decyzji o uznaniu za podmiot ochrony ludności.
Organizowanie udzielania pomocy humanitarnej na obszarze powiatu.
Opracowywanie wkładu do wojewódzkiego planu ewakuacji w zakresie obszaru powiatu.
Planowanie oraz organizowanie szkoleń, ćwiczeń i innych form edukacji z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym zatwierdzanie planów ćwiczeń sporządzanych przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), ewaluacja tych ćwiczeń oraz wspieranie programów edukacyjnych mających na celu przygotowanie do reagowania na potencjalne zagrożenia na obszarze powiatu.
Organizowanie i utrzymanie powiatowych elementów systemów wykrywania zagrożeń oraz powiadamiania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach.
Przeciwdziałanie dezinformacji obniżającej społeczną odporność na obszarze powiatu;
Planowanie liczby i pojemności obiektów zbiorowej ochrony oraz zlecanie wykonania sprawdzenia obiektu budowlanego pod względem spełniania lub możliwości spełnienia warunków dla obiektów zbiorowej ochrony;
Wyznaczanie, zawieranie porozumień i wydawanie decyzji o uznaniu obiektu budowlanego za budowlę ochronną oraz organizowanie miejsc doraźnego schronienia.
Wydawanie i odwoływanie poleceń udostępnienia budowli ochronnych, udzielanie pomocy w przygotowaniu budowli ochronnych do użycia oraz informowanie ludności o umiejscowieniu obiektów zbiorowej ochrony.
Wprowadzanie danych do Centralnej Ewidencji OZO (obiektów zbiorowej ochrony).
Finansowanie i współfinansowanie utrzymania, modernizacji i budowy infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym budowli ochronnych.
Zapewnienie funkcjonowania starostwa w czasie wojny.
Wnioskowanie do wojewodów o nadanie przydziałów mobilizacyjnych obrony cywilnej,
w tym przydziałów na podstawie wniosków wójtów (burmistrzów, prezydentów miast).
Sporządzanie co 2 lata informacji o stanie przygotowań powiatu do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej i przedstawianie jej radzie powiatu.
Jakie zadania ma rada powiatu w ramach ochrony ludności i obrony cywilnej?
Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej określa także zadania rady powiatu, do których na podstawie art. 11 ust. 2 i 3 należy:
Uchwalanie w budżecie powiatu, na wniosek starosty działającego w imieniu zarządu powiatu, środków finansowych przewidzianych do realizacji zadań własnych w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej.
Koordynowanie wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez podmioty ochrony ludności i obrony cywilnej wykonujące zadania ratownicze na obszarze powiatu.
Analizowanie potencjalnych sytuacji zagrożeń i oceny ryzyka ich wystąpienia.
Powiadamianie, ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach na obszarze powiatu.
Ewidencjonowanie powiatowych zasobów ochrony ludności.
Popularyzowania wiedzy z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej wśród mieszkańców powiatu, w tym kształtowanie świadomości o sytuacjach zagrożeń
i pożądanych zachowaniach społecznych.
Wnioskowanie do wojewodów o nadanie przydziałów mobilizacyjnych obrony cywilnej,
w tym przydziałów na podstawie wniosków wójtów (burmistrzów, prezydentów miast),
dla personelu ratowniczego – starosta wykonuje przy pomocy komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.
W Laboratorium Dobrych Praktyk (LABdp) wspieramy starostów i rady powiatów w wypełnianiu powierzonych zadań. Zapraszamy do współpracy: biuro@labdp.pl, tel. 696 299 053.
Komentarze